Afgelopen dagen hebben we geprobeerd een beetje vakantie te houden. Tussen de bedrijven door, want we hebben ook een aantal huizen bezocht, maar daarover later meer. Wij wonen in de provincie Västernorrland, deze ligt aan de grens met Lapland. De gemeente Örnsköldsvik ligt boven in de provincie. Jaap was nog nooit in Lapland geweest, dus zijn we eerst maar eens naar de Stockholmsgatan geweest. Dit is een prachtige kloof die half in Västernorrland ligt en half in Lapland. Het eind van de kloof, die slechts 1,5 km lang is hebben we niet gehaald: het was nou niet bepaald een Nederlands geplaveid paadje. Zeker voor herhaling vatbaar, maar dan voor een hele dag.

We hebben ook de kust bekeken, iets ten zuiden van Örnsköldsvik ligt de Höga Kust, een prachtig natuurgebied tot 300 meter boven zee. Op een heerlijk rustig plekje eerst wilde aardbeien geplukt en daarna op de rotsen uitgekeken over het water en........

.....naar de vogels gekeken. Dit is echt ons ding, dus dat wordt herhaald. Ten noorden van Örnsköldsvik ligt ook een mooie rotskust met idyllische dorpjes, maar ook zandstranden. Op weg naar een grot, klauterend over grote rotsen schrokken we ons rot van een Auerhoen (hij schrok minstens net zo hard). Wat een joekel van een beest is dat (90 cm van kop tot staart), zeg. De grot stelde niet zoveel voor, maar de wandeling (klautering beter gezegd) was erg mooi.

Gisteren is Jaap naar Nederland vertrokken voor de overdracht van ons huis en het ophalen van zijn auto. Dat was nog een avontuur, want het stormde in Nederland nogal (wat jullie uiteraard weten). Maar met 3 uren vertraging is Jaap dan toch op Schiphol aangekomen. Nu hebben wij een staart van die depressie: veel regen, niet veel wind. Ondanks de regen is Saar niet te houden om naar buiten te gaan, vooral de schuur (die is heel groot en in onze begrippen op sommige plekken een bouwval) is een paradijs. Vanochtend kwam ze nat en onder het stof en spinnewebben weer thuis, joepie!

Onze zoektocht naar een koopwoning is gewoon doorgegaan. We hebben een grote pastorie aan een meer bekeken. Dit klinkt heel leuk, maar was niet wat we zochten, het lag midden in een dorpje en je kon niet bij het meer komen, er lag een stuk land van een ander tussen. Door de bomen zag je het meer ook helemaal niet. Aangezien midden in een dorp niet onze eerste keus is, moet zo'n huis verder perfect zijn en dat was hij niet. Het huis zelf was prachtig, trouwens. Er stonden (werk)boeken op zolder uit de 18e eeuw en nieuwere, geweldig. Maar ja, de ligging vinden wij belangrijker. Het andere huis ligt vlak bij zee en een meer en een Nationaal park. We waren bang dat het te klein zou zijn, maar we vielen echt voor het huis. Een typisch Zweeds rood huis met eigen bos, een gastenhuisje (zonder water en toilet!), grote schuur, kas enz. Wij hebben erop geboden, maar er waren meer kapers op de kust, dus dat werd tegen elkaar opbieden. Gelukkig haakte de andere partij snel af, dus in principe hebben we een huis, MAAR in Zweden kun je van beide kanten heel makkelijk er onderuit, totdat het contract getekend is, en dat is pas woensdag, als Jaap terug is uit Nederland. Spannend! Als het allemaal lukt zal ik zo snel mogelijk foto's van ons nieuwe huis plaatsen. Nu moeten jullie het doen met wat vakantiefoto's en uitzichten vanaf het huurhuis:

Stockholmsgatan

Laplandse natuur

Een explosie van bloemen door de korte zomers

Wilde aardbeien plukken

De kust van Höga Kust

De kust is een soort scherenkust, heel veel eilandjes

De Botnische golf

Raaf

Uitrusten op een strandje

Rotskust en vuurtorentje

Alsof we in een strandstoel zaten, alleen het weer was iets minder

De kust met een leuk dorpje

De 'grot' waar we heen gelopen zijn

Een hoop geklauter, en dat op versleten slippers

De regenboog vanaf ons terras

Uitzicht vanaf ons huis, 's avonds voordat de depressie (van 'jullie' storm) langskwam: heel veel regen